Lokale makers in Utrecht krijgen permanente plek in de stad

Jasmijn Meereboer
Voor je Buurt
Published in
3 min readSep 14, 2022

--

In maart 2020 begon Locals als initiatief om Utrechtse makers, zoals brouwers en of koffie producenten, te helpen de corona lockdown door te komen. Nu meer dan twee jaar later heeft Locals haar eigen vaste winkel in de Utrechtse binnenstad. Zij werken hard aan hun missie om lokaal produceren te stimuleren. Zo haalden Daan en Alieke van Locals Utrecht afgelopen maart meer dan €30.000,- op met hun crowdfunding via ‘Voor je Stadsie’. Met dit geld konden zij hun winkel aan de Vismarkt innoveren. Afgelopen zomer zijn de Locals hard bezig geweest met klussen en ze zijn sinds kort weer geopend. Hoog tijd dus om even langs te gaan in de nieuwe winkel. We spraken Daan, mede-eigenaar van Locals, over zijn ervaring met crowdfunden en de toekomstplannen van de winkel.

De nieuwe Locals winkel. Foto: Alieke van der Perk.

Crowdfunden is hard werken

Crowdfunden is campagne voeren. Dat kost tijd en energie. Daan vertelt dat hij het crowdfunden in eerste instantie had onderschat: ‘Ik vond het wel pittig. Vooral de laatste week was erg spannend. We hebben toen in een café met een veiling bijna €2.000,- opgehaald.’

De gouden tip van Daan: ‘Kader het af en maak een plan! Deel de crowdfunding op in kleinere stukjes en kader voor jezelf af met welke actie je hoeveel geld wil ophalen.’ Het belang van een goede planning voor je campagne is heel groot. In ons blog kan je lezen hoe je een campagneplan maakt, waarbij je zowel offline als online acties combineert. Daarnaast maak je doneren nog leuker met toffe acties en beloningen en vergroot je de betrokkenheid van de donateurs. Zo konden supporters van Locals voor €10,- meedoen aan de loterij ‘word een broodje’, waarbij een broodje in winkel de vernoemd werd naar de winnaar van de loterij.

Een greep uit het assortiment van Locals. Foto: Alieke van der Perk.

Crowdfunden creëert draagvlak voor jouw initiatief

Crowdfunden gaat over veel meer dan het financieren van jouw initiatief. Het is ook een manier om een community te bouwen rondom jouw initiatief, bekendheid te creëren of om invloed uit te oefenen. Zoals te lezen in ons blog, maakt crowdfunden zichtbaar wie jouw initiatief wilt ondersteunen. Dit laat zien dat donateurs echt committed zijn. Daan: ‘We wilden eerst naar de gemeente voor subsidie. Maar al snel dachten we: als we dit bedrag crowdfunden laten we zien dat er een enorm draagvlak is voor lokale producten. Hierdoor staan we sterker tegenover de gemeente met betrekking tot onze aanvraag.’ Uit deze crowdfunding bleek overduidelijk dat veel mensen de missie van Locals steunen. Maarliefst 348 donateurs steunde de campagne. Daan: ‘We hopen dat met onze winkel een nieuwe standaard te vormen, waarbij men eerst kijkt of producten lokaal beschikbaar zijn en daarna pas daarbuiten.’ Kortom: Heerlijke Utrechtse producten en ook nog eens goed voor het milieu en de lokale economie!

In de winkel is het mogelijk om je eigen limonade te tappen! Foto: Alieke van der Perk.

Toekomstplannen

Hoe staat gaat het nu voor met Locals? Daan: ‘Goed! We zijn nu weer sinds twee weken open. En er is veel meer ruimte in de winkel! We hadden het niet gered tot het einde van het jaar zonder de verbouwing!’. Daarnaast hebben de Locals ook verschillende apparatuur aangeschaft, zoals koelbanken, koelingen en een het tosti-ijzer!

Wat gaat de toekomst Locals brengen? Daan: ‘We willen graag een luifel aanschaffen met ons eigen logo erop. Verder willen weer kerstpakketten gaan aanbieden voor bedrijven. Ook willen we meer groeien met onze broodjes. Verder hebben we beneden nog een werfkelder. Wellicht dat we daar in de toekomst iets moois mee gaan doen!’

Lijkt het jou ook geweldig om jouw initiatief te realiseren of om jouw idee goed uit te werken? Neem dan contact met ons op via info@voorjestadsie.nl of bel ons op +31203377055

--

--