Een campagneplanning met leuke online en offline acties

Aster van Tilburg
Voor je Buurt
Published in
6 min readNov 8, 2017

--

Met creatieve, leuke en inspirerende crowdfundingacties krijg je aandacht voor je initiatief en maak je het leuk om daar een bijdrage aan te leveren. Om mensen te prikkelen en te betrekken bij je project moeten je acties goed verspreid zijn over de campagneduur en aansluiten bij je project en doelgroep. Maak van te voren een planning met daarin elke week minimaal een offline en twee online acties en zorg dat je alvast taken verdeeld. Zo heb je al een hoop acties achter de hand en kun je inspelen op wat er tijdens de campagne gebeurt.

Klik op de knoppen om naar de andere artikelen in deel 3 van de Academie te gaan.

Combineer online en offline campagneacties

Voor een succesvolle campagne combineer je online en offline campagneacties en zorg je ervoor dat je acties goed aansluiten bij je doelgroep. Met 30 Facebookvolgers zullen dagelijkse updates niet heel veel potentiële donateurs bereiken. Flyers rondbrengen in de buurt, of vrienden en familie persoonlijk benaderen kan dan veel effectiever zijn.

“Pas je campagneacties aan op je doelgroep. Dit hebben wij gedaan door te kiezen voor flyeren en minder in te zetten op social media” — Margreet Pruijt van Red de pad, help een vrijwilliger

De kracht van een online campagne is dat je via social media en nieuwsberichten veel mensen kunt bereiken. Doordat het makkelijk is online te delen kun je je bereik vergroten en veel mensen informeren over je initiatief en je campagne. Door regelmatig updates te plaatsen op Facebook en Twitter en bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief kun je mensen goed op de hoogte houden van je campagne. Let er wel op dat je leuke en interessante updates blijft delen zodat je berichten interessant blijven.

Online kun je mensen goed informeren en je bereik vergroten, offline kun je mensen beter betrekken, enthousiasmeren en activeren. Vaak is persoonlijk contact de trigger om bij te dragen aan een crowdfundingcampagne. Dat kan zijn doordat je een enthousiast verhaal hoort van een initiatiefnemer of iemand die al heeft bijgedragen. Met offline acties heb je persoonlijk contact met je mogelijke supporters, maak je mensen onderdeel van de community rond je initiatief en kun je bovendien ook nog eens geld ophalen.

Fase 0: voorbereiding van je campagne

Tijdens de voorbereiding van je campagne wil je al een grote groep mensen opbouwen die enthousiast is over het project en zich er ook mee verbonden voelt. Pas dan gaan ze tijdens de campagne zelf ook geld doneren.

Offline: organiseer een brainstormavond waarbij iedereen kan meedenken over het project zelf of over de crowdfundingcampagne. Kondig het initiatief en de campagne aan tijdens de buurtbarbecue, avond op de sportvereniging of tijdens een bijeenkomst.

Online: naast het delen van updates over de voortgang van je project kun je ook een open vraag stellen of bijvoorbeeld een facebookpoll houden voor de naam, het programma, de tegenprestaties etc. Laat je enthousiasme zien en maak concreet waarin anderen kunnen meedenken of meehelpen tijdens de voorbereiding van de campagne.

Fase 1: aftrap van je campagne met de trouwe supporters

Bij de start is het cruciaal dat al een eerste groep donateurs klaar staat om een donatie te doen. Zo laat je zien dat er al veel mensen achter staan en de campagne ook een succes gaat worden.

Offline: vraag mensen die je goed kent of nauw betrokken zijn bij het project persoonlijk om direct bij de start van de campagne een eerste donatie te doen. Ben je met een team? Spreek dan bijvoorbeeld af dat je per persoon minimaal 3 donateurs zoekt.

Online: het werkt vaak goed om je campagne eerst stil te lanceren en er pas online ruchtbaarheid aan te geven als de eerste donateurs binnen zijn. Dus start met persoonlijke berichtjes via e-mail, social media of telefoon. Zo voelen de trouwe supporters zich ook eerder persoonlijk aangesproken om bij te dragen.

Fase 2: bereiken van het eigen netwerk

Als de eerste groep trouwe supporters een donatie heeft gedaan is het tijd om de rest van je eigen netwerk, of het netwerk rondom het initiatief te activeren om ook een donatie te doen.

Offline: evenementen waarbij potentiële donateurs bij elkaar komen en waarmee je geld ophaalt doen het altijd heel goed bij crowdfunding. Denk aan een feestelijke lancering van de campagne, een veiling, een benefietdiner of een sponsorloop. De opbrengst kun je weer toevoegen aan je online campagne. Daarnaast helpt het enorm als de campagne ook zichtbaar is in de school, het buurthuis of een centrale plek. Dat kan met een meter waarop de tussenstand van de crowdfunding zichtbaar is, mooie posters, een hele grote donatiebus etc. Een bericht in het lokale krantje of een nieuwsbrief is ook slim in deze fase.

Ook met offline acties kun je veel geld ophalen en aandacht vragen voor je campagne. Bij deze actie werd gecrowdfund voor het Klauterparcours op het schoolplein van Basisschool het Volle Leven in Den Haag

Online: dit is het moment om je netwerk ook online te enthousiasmeren voor je campagne. Doe dat op een positieve en originele manier en zorg ervoor dat je steeds weer iets nieuws te melden hebt. Denk aan een foto van een leuke actie, een update van het project zelf, een bijzondere tussenstand van je campagne of een filmpje. Zo zorg je dat je mensen niet verveelt.

“Het is een enorm intensieve periode, zowel de voorbereiding als de campagne zelf. Het is uniek, creatief en mooi om te zien hoe mensen mee leven om jou idee te laten slagen. Ben je niet intensief bezig met mensen benaderen dan zie je de geldstroom dalen. We hebben het meegemaakt en kijken terug op een super leuke tijd. Zouden we het nog een keer doen? NEE” Simon en Iris van Leeuwen van Verse melk voor iedereen.

Fase 3: eindsprint van je campagne

In de laatste week van je campagne hoop je al een flink deel van het geld te hebben opgehaald en kun je door de beperkte tijd wat extra urgentie creëren. Ook kun je een nieuw netwerk proberen aan te spreken die jouw initiatief nog niet kent.

Online: tel de dagen af en geef aan dat dit de laatste kans is om nog een van de supporters te worden, die ene unieke beloning te bemachtigen of er voor te zorgen dat het project überhaupt door kan gaan. Stuur een update naar alle donateurs waarin je actief oproept om de campagne verder te verspreiden.

Offline: de laatste week is een goed moment voor een actie waarmee nog een flink bedrag kan worden opgehaald.

“Een ‘bedel’brief in de laatste anderhalve week bracht nog veel nieuwe mensen erbij. Het was iemand anders die mij hiervoor over de streep trok, want zelf hou ik niet zo van dat soort mailtjes versturen. Maar het werkte erg goed.” — Verpakkingsvrije winkel

Klik op de knoppen om naar de andere stappen in de Academie te gaan.

--

--