Hoe en welke mensen kan je bereiken om te doneren aan je crowdfunding campagne?

Lisanne
Voor je Buurt
Published in
9 min readNov 23, 2021

--

Een van de moeilijkste onderdelen van het crowdfunden is het zoeken naar mensen die willen doneren. Hoe je mensen moet bereiken om te doneren is dan ook vaak een vraag die wordt gesteld door initiatiefnemers. In deze blog krijg je meer inzicht in de verschillende manieren die er zijn om mensen te bereiken en welke mensen je in je netwerk kan vragen om te doneren. Tijdens de campagne zijn er verschillende fases waar je een bepaald netwerk kan aanspreken. In deze blog zullen er verschillende initiatiefnemers aan bod komen die hun ervaringen delen.

Fase 0 en 1: de voorbereiding en het persoonlijk netwerk

De eerste fase is altijd spannend want dit is het moment dat je de eerste donateurs gaat werven. Wie zijn dat dan en hoe kan je dat doen? Je persoonlijk netwerk is de groep mensen die je kan helpen bij het opstarten. Deze groep bestaat vooral uit je familie, je vrienden of ambassadeurs van het initiatief (die het project heel belangrijk vinden).

Hoe vraag je de mensen uit je persoonlijke netwerk om te doneren

Een belangrijke bron van donateurs zijn vaak de mensen uit je persoonlijk netwerk. Je persoonlijk netwerk kent jou goed en zij gunnen het jou dat je crowdfunding campagne slaagt. Dit is daarom de groep die je als eerst behoort aan te spreken als je begint met campagne voeren. Bij deze groep kan je bijvoorbeeld al peilen of jouw idee iets is waar andere mensen interesse in hebben. Er is gebleken dat ongeveer 62% van de donateurs uit je persoonlijke netwerk komen. Deze mensen kan je bijvoorbeeld benaderen door hen persoonlijk aan te spreken of door een berichtje te sturen. Hierbij is het belangrijk dat je het gewoon gaat doen!

Volgens Mart Waterval de initiatiefnemer van ‘Kleed The Hague Royals aan! / Jerseys for the Royals’ is vooral het persoonlijke netwerk van de meerdere initiatiefnemers de grootste bron van inkomsten geweest. ‘Wij hebben als voorbereiding al een aantal donateurs klaar laten staan om te doneren waardoor wij op de eerste dag gelijk een goede start hebben gemaakt. Daarnaast hebben wij het persoonlijke netwerk op verschillende manieren benaderd door hen face to face aan te spreken, een berichtje te sturen via Whatsapp of door de social media van onze verschillende initiatiefnemers te gebruiken,’ Aldus Mart.

Haal mensen over om te doneren door het inzetten van beloningen​​

Een andere manier om mensen over te halen tot het doen van een donatie is het ‘verkopen’ van beloningen. Het kan zelfs mensen een donatie laten doen terwijl zij dat in eerste instantie niet van plan waren. Daarnaast komt het voor dat men door beloningen meer geld willen doneren. Mensen krijgen namelijk iets terug voor hun daad. Het is daarom leuk om beloningen te gebruiken om mensen te bereiken en daarmee reclame te maken. Beloningen kunnen variëren van weinig tijd tot veel tijd, denk bijvoorbeeld aan het maken van een filmpje tot het bakken van een taart. Van lage bedragen tot hoge bedragen, van het maken van een sleutelhanger tot een sponsordeal met naam placement.

Mart heeft gemerkt dat bij zijn campagne beloningen een erg belangrijk middel is geweest. De donaties bestonden voor 80% uit de beloningen die vooral werden gekocht door het persoonlijke netwerk. De beloningen die zij hadden waren een kaartje voor een wedstrijd van hun professionele basketbalteam. ‘De beloningen hebben we vooral aangeprezen via social media,’ aldus Mart.

Instagram post @the_hague_royals
Instagram post van @the_hague_royals

​​

Fase 2: Kennissen

Deze groep mensen ken je iets minder goed en hier moet je verhaal echt goed staan zodat je ook deze mensen kan overtuigen. Daarnaast is het goed als je al wat geld hebt opgehaald en op de teller hebt staan, zodat deze mensen zien dat het een goed project is waar anderen ook al aan hebben gedoneerd. Deze groep bestaat bijvoorbeeld uit je collega’s, buren, leden, bezoekers en Facebook vrienden.

Zoek naar mensen die belang hebben bij je doel

Voor je Buurt is hét platform voor initiatieven in je buurt, dorp of stad. Via Voor je Buurt kan je geld inzamelen, hulp en materiaal en geef je samen met anderen kleur aan je omgeving. Hierdoor hebben meerdere mensen profijt van het initiatief. De mensen die er belang bij hebben dat het initiatief slaagt zijn mensen die je kan vragen om te doneren. Dit zou je kunnen doen door flyers rond te brengen, de buurtgroep een berichtje te sturen of door hen direct aan te spreken. Daarnaast is nog een belangrijke reden om te doneren dat mensen sympathie hebben voor het initiatief.

Wendy Rotteveel initiatiefneemster van ‘Een mooi Waterpark in de speeltuin, doe mee en doneer!’ heeft gemerkt dat vooral de buurtbewoners hebben gedoneerd. Wendy vertelt: ‘De buurtbewoners maken voornamelijk gebruik van de speeltuin en hebben er daarom belang bij dat de speeltuin extra leuk wordt voor de kinderen. We hebben hen benaderd door te flyeren in de buurt en deze flyers in brievenbussen te stoppen. Verder hebben we de flyers opgehangen in verschillende winkels en bij bedrijven. Daarnaast hebben we Facebook berichten geplaatst in de Facebook groep van de speeltuin en deze berichten hebben de verschillende initiatiefnemers gedeeld waardoor het breeduit bekend is geworden.’

‘Veel mensen hebben gedoneerd die basketbal een warm hart toe dragen. Deze mensen hebben we vooral bereikt door de Facebook pagina van de vereniging te gebruiken’, aldus Mart.

Onderneem acties en geef je campagne een boost

Een andere optie om mensen te bereiken is het doen van acties. Dit is een voorbeeld waarbij je lawaai aan het maken bent zodat andere mensen weten waar je mee bezig bent. Een voordeel van het organiseren van acties is dat je veel geld in één keer ophaalt, waardoor je campagne echt een boost krijgt. Acties werken op twee manieren; je bezorgt iemand een leuke dag waarvoor mensen willen doneren of je laat mensen geld geven voor iets wat jij of anderen doen. Er zijn verschillende mogelijkheden tot het doen van acties. Denk bijvoorbeeld aan een sponsorloop, een festival, een pubquiz, een veiling of een bingomiddag. Door acties te doen bereik je wellicht ook nog mensen die je anders niet zou bereiken.

Stefanie Caton van het initiatief ‘Help Stichting De Boshalte met het realiseren van een toilet’ heeft twee acties georganiseerd bij de Boshalte, hier hebben ze aardig wat geld mee op gehaald. Stefanie: ‘we hebben festiviteiten georganiseerd waar jong en oud aan mee mochten doen. Hier waren onder andere speeches, acts, optredens van muzikanten en er werd geschminkt. Dit was erg leuk.’

Maak gebruik van de vereniging

In Nederland zijn er veel mensen lid van een vereniging. Een vereniging kan je op verschillende manieren zien, denk aan een sportvereniging, een studievereniging, de kerk, een buurthuis, een muziekvereniging etc. Hier komen vaak mensen die je op een makkelijke manier kan aanspreken om te doneren aan jouw doel. Als je lid bent ken je de mensen die lid zijn maar ook als je ze niet kent is er toch een gemeenschappelijke overeenkomst waardoor mensen makkelijker geld willen doneren. Verder is het als je niet lid bent ook gemakkelijk om deze mensen te bereiken want vaak komen er veel mensen op de vereniging, waardoor je deze mensen tegelijkertijd kan aanspreken. Hier kan je dus bijvoorbeeld een flyer ophangen en uitdelen of vragen of ze je campagne willen delen op social media.

Wendy heeft verschillende verenigingen gevraagd om te helpen zoals een korfbalvereniging, een judovereniging, een kindcentrum en een school. Deze verenigingen hebben geld ingezameld door het doen van acties zoals een flessenactie en een kledingbakken actie. Bij de kledingbakkenactie kregen ze geld voor het aantal kilo dat zij hebben ingeleverd.

Facebook post in de Facebookgroep van de Jip en Janneke speeltuin in Den Haag

Gebruik social media om het te verspreiden

Door social media te gebruiken kan je heel veel mensen in één keer aanspreken. Let wel; je bericht dient zo origineel en duidelijk mogelijk beschreven te zijn zodat je mensen lokt om te doneren. Daarnaast is het belangrijk dat je meerdere malen een bericht plaatst zodat mensen kunnen wennen aan het idee om te gaan doneren. Bovendien houd je de donateurs op die manier op de hoogte van hoe het gaat met je campagne. De social media platforms die je kan gebruiken zijn Facebook, Instagram en Twitter. Om het aan zoveel mogelijk mensen bekend te maken is het belangrijk dat de social media pagina waar je het op deelt volgers heeft zodat deze mensen het zien en weer verder kunnen delen.

Mart geeft als tip: ‘Het is goed om veel te delen maar je moet opletten dat het niet teveel wordt want de put kan de bodem bereiken. Wat bij ons vooral heeft gewerkt is op het laatste moment de urgentie van het behalen van het bedrag te benadrukken waardoor wij over het streefbedrag zijn gegaan.’

Update op de website (en facebook) van Stichting de Boshalte

Fase 3: Onbekenden.

Deze mensen ken je echt helemaal niet en moet je dus op een bepaalde manier gaan bereiken. Als je namelijk nog meer geld op de teller hebt staan vertrouwt deze groep mensen het project ook sneller.

Zoek naar onbekenden die sympathie hebben voor je doel

Er kunnen mensen zijn die sympathie hebben voor je actie maar die je niet kent. Toch zouden ze daarom mogelijk willen doneren omdat ze het doel gewoon tof vinden. Het is dan goed om na te denken wie die doelgroep dan is. Als je dat goed in beeld hebt zou je ze bijvoorbeeld kunnen benaderen in een Facebook groep, je kan vragen aan je vrienden op Facebook of die het bericht willen delen of naar evenementen te gaan waar de mensen van jouw doelgroep zich bevinden.

Stefanie vertelt hierover: ‘bij ons hebben voornamelijk mensen gedoneerd die het doel heel erg belangrijk vinden en vinden dat we bij Stichting de Boshalte goed werk doen. Deze mensen hebben wij met name bereikt door berichten te delen op Facebook en Instagram waar veel reactie op is gekomen. Daarnaast heeft het goed gewerkt om mensen aan te spreken die langskomen of flyers op te hangen bij De Boshalte.’

Benader de Pers

Als je iedereen op de hoogte hebt gebracht van jouw actie is het tijd om de pers te gaan benaderen. Door een nieuwsartikel bereik je veel mensen in één keer en je genereert naamsbekendheid. Het zou kunnen voorkomen dat de pers jou benadert maar meestal moet je zelf actie ondernemen. Gebruik in je bericht een zo duidelijk mogelijke opbouw zodat mensen het willen lezen en blijven doorlezen. Door het gebruik van de pers kan je mensen benaderen die je niet kent maar die wellicht sympathie hebben voor jouw project. Daarom kan de (lokale) krant of een internetartikel een handig middel zijn om te gebruiken tijdens de campagne.

Nog een paar tips

Mart: ‘Het belangrijkste is dat je het crowdfunden serieus neemt want alleen dan pas kun je serieus veel geld ophalen.’

Stefanie: ‘Ten eerste is het heel goed om te weten wat je doel is en dat je een plan hebt waarbij je goed begeleidt wordt. Verder moet je goed contacten kunnen leggen. Het is bovendien handig als je iemand hebt die al enige ervaring heeft met het crowdfunden. Ten tweede is het belangrijk dat je mensen van te voren inseint dat er op die datum gedoneerd kan worden. Als er mensen van te voren weten dat ze kunnen doneren kunnen die het ook weer delen met anderen zodat het zoveel mogelijk verspreid wordt.’

Wendy: ‘Ga op zoek naar bedrijven die willen doneren, deze kunnen vaak een groot bedrag doneren waardoor je gelijk veel geld hebt ingezameld. Om in een keer een groot bedrag bij elkaar te verzamelen is het ook goed om fondsen te vinden die een bijdrage willen doen bijvoorbeeld die een samenwerking hebben met Voor je Buurt of een fonds uit de buurt.’ Deze campagne heeft bijvoorbeeld 5000 euro van FONDS1818 gekregen.

Lisanne (schrijver van de blog): ‘Gebruik je donateurs als ambassadeurs. Laat je donateurs jouw bericht verspreiden zodat zij nog meer mensen kunnen bereiken en je daarmee helpen zodat je meer geld kan ophalen. De meeste donateurs vinden je plan een goed idee dus waarom laat je ze dan niet helpen jouw goede idee te verspreiden?’

--

--