‘Crowdfunden was intensief, maar heel erg leuk!’

Het succesverhaal van de crowdfundingcampagne van The Living Museum Tilburg

Mirjam van 't Slot
Voor je Buurt

--

De afgelopen twee jaar was The Living Museum Tilburg een prachtig initiatief, maar helaas zonder een vaste basis. Moe van het reizende circus, werd besloten om door middel van crowdfunding een vaste locatie voor The Living Museum te realiseren. Dat is gelukt, en hoe! In 5 weken crowdfunden werd €21.100 gedoneerd door 139 supporters. Na de succesvolle crowdfundingcampagne op Voor je Buurt sprak ik Tamara Podda, één van de initiatiefnemers van The Living Museum Tilburg en de crowdfundingcampagne.

Uit ons gesprek blijkt al snel dat goede voorbereiding van je crowdfundingcampagne écht het halve werk is. Ruim van tevoren maakten Tamara en haar team breed bekend dat de crowdfundingcampagne eraan kwam. Het eigen netwerk stond klaar om te doneren toen de campagne van start ging. Daarnaast hielp het enorm dat het VSBfonds en Stichting DOEN via Voor je Buurt een bijdrage deden aan de campagne. Deze aanvraag was al voor de start van de campagne gedaan, zodat duidelijk was wat ze konden verwachten van de fondsen tijdens de campagne. Kunstloc Brabant hebben de initiatiefnemers zelf benaderd en enthousiast gemaakt voor de crowdfundingcampagne, en ook daar werd een bijdrage beschikbaar gesteld!

‘Ik vond het heel spannend. Je weet nooit of je je eigen netwerk genoeg is, dus de fondsen hebben wel heel erg geholpen. Maar op het laatst ging het zo hard! Ik vond het echt een warme deken. Er hebben zoveel mensen meegeholpen van wie ik het eigenlijk niet had verwacht. Het was heel intensief, maar ik zou het echt nog een keer doen!’

Kick-off
Na de breed uitgezette aankondiging van de campagne ging de crowdfunding sterk van start met een kick-off veiling. Dit leverde al direct donaties op, waardoor de teller niet lang op €0 stond. En soms moet je ook geluk hebben. Halverwege de campagne bood een bevriende fotograaf een exclusieve foto van een band aan die ook nog eens gesigneerd was! Ook dit zorgde weer voor een nieuwe stroom aan donaties. Richting het einde van de campagne hielp het enorm om donateurs er op te wijzen dat de einddatum eraan kwam.

‘We merkten toen we op een gegeven moment gingen aankondigen dat het einde van de campagne eraan kwam, dat we toch nog wel een flinke impuls kregen! We kregen bijvoorbeeld een anonieme donatie van €2500. We weten gewoon echt niet van wie dat is!’

Campagne-acties en tegenprestaties
Tijdens de campagne is hard gewerkt om zoveel mogelijk donateurs te bereiken. Regelmatig werden er bijvoorbeeld nieuwe filmpjes geplaatst op social media om volgers en donateurs geïnteresseerd en op de hoogte te houden. Zo blijft het ook leuk om een campagne op de voet te volgen.
1,5 week voor het einde van de campagne hebben Tamara en haar team nog een grote ludieke actie gedaan.

Deze actie hield het volgende in: de kunstenaars van The Living Museum maakten 100 kleine kunstwerkjes. Die hebben ze in het weekend rondom Black Friday in het centrum van Tilburg gezet en mochten gratis meegenomen worden. Bij de kunstwerkjes was ook de website zichtbaar. De uitwerking van deze actie? Het werd massaal gedeeld op social media en de lokale omroep pikte het op! Mensen waardeerden dit gebaar; een uniek kunstwerkje krijgen in het weekend dat draaide om consumeren en individualisme.

‘Wij hadden ook echt zoiets van: we geven iets terug aan de stad. Want de stad heeft zoveel geld aan ons gegeven, dus geven wij ook iets terug.’

Een mooie actie die zowel inwoners van Tilburg heeft blij gemaakt als veel aandacht heeft gegenereerd voor de crowdfundingcampagne.

‘Dit was één van de ideeën van een marketingstudente die voor ons een plan had gemaakt hoe we meer bekendheid aan ons initiatief konden geven. We hebben dit dus niet zelf bedacht. Maar ik zou dit wel iedereen aanraden. Doe een actie die onverwachts is, die heel erg knalt. Dat je zonder het aan te kondigen heel zichtbaar ineens bent. Als dat past bij waarvoor je aan het crowdfunden bent natuurlijk.’

Beloningen
Als belangrijkste tegenprestatie was een puzzel van 1000 stukjes gemaakt. Elk stukje werd apart als cadeau verpakt en werd voor €12,50 verkocht. Op de veiling werkte dit erg goed, maar online helaas minder. Een beloning gaat dus meer voor donateurs leven als ze die daadwerkelijk kunnen zien, bijvoorbeeld op je campagnepagina.

‘Wat wel heel goed werkte was bijvoorbeeld handgemaakte knuffels. Ik heb ook pannenkoekplanten gestekt, die waren ook allemaal weg. Dat persoonlijke werkte dus heel goed.

Én we hebben het ook niet te serieus gemaakt. We probeerden het leuk te maken en dat werkte wel merkten we. We hadden bijvoorbeeld als beloning het Gouden Puzzelstukje van €17.500 (het doelbedrag, red.). Dat werd natuurlijk niet verkocht, maar mensen vonden dat wel echt hilarisch.’

Een succesverhaal?
Een goed voorbereide campagne met ludieke acties, ludieke beloningen en een sterke kick-off zorgden ervoor dat er binnen 5 weken €21.500 op de teller stond. Kunnen er dan ook nog dingen tegengevallen zijn?

‘Er is niks tegengevallen, want het is natuurlijk ontzettend goed gegaan. Maar waar ik me niet bewust van ben geweest, is dat het dingen ontzettend bloot legt. Je gaat verwachten dat mensen doneren, maar wat als ze dat niet doen? (…) Ben je ook bewust dat mensen misschien niet gaan doneren, waarvan je het misschien wel verwacht? Houd daar rekening mee. Want wat wij belangrijk vinden, hoeft een ander niet belangrijk te vinden. Vind je daar dan iets van? Dat zou ik mensen wel willen meegeven.’

Na deze succesvolle crowdfundingcampagne kan The Living Museum Tilburg haar eigen vaste locatie realiseren. En voor de lange termijn heeft de campagne veel naamsbekendheid gecreëerd. Een mooie campagne om inspiratie uit op te doen! Ben jij bezig met een maatschappelijk initiatief en denk je erover om te crowdfunden? Kijk op voorjebuurt.nl of neem contact met ons op via info@voorjebuurt.nl of 020–3377055. We denken graag met je mee!

--

--