Crowdfunden voor het startkapitaal van een sociale onderneming — hoe doe je dat?

Wieke
Voor je Buurt
Published in
4 min readApr 12, 2021

--

Sociale ondernemingen zijn hot & happening. Overal in Nederland poppen ze op, ondernemingen met het doel om naast geld te verdienen vooral ook hun steentje bij te dragen aan maatschappelijk welzijn. Ook bij Voor je Buurt zien we dat steeds meer (startende) sociale ondernemingen een campagne voeren voor meer bekendheid en financiering. Want wat wil je nog meer als startende onderneming dan testen of je product aansluit bij een groot publiek?

Toekies sokken

Een voorbeeld van een inspirerende sociale onderneming is Toekies. Toekies maakt impact door teken middagen te organiseren op taalscholen. Tijdens deze middagen worden kinderen gestimuleerd om na te denken over hun toekomstdromen en worden zij aangemoedigd om deze in toffe tekeningen om te zetten. De tekeningen die kinderen maken, worden omgezet in designs voor vrolijke sokken. Van de opbrengst van de sokken worden vervolgens interactieve activiteiten georganiseerd die aansluiten op de dromen van de kinderen.

De sokken van Toekies

Toen het team achter Toekies zich aanmeldde bij Voor je Stadsie om een crowdfundingcampagne te starten, stond de productie van de sokken in principe klaar voor de verkoop. Alleen het startkapitaal miste nog. Het bleek in eerste instantie moeilijker dan gedacht om het startkapitaal bij elkaar te krijgen: er waren weinig fondsen en subsidies die pasten bij de doelgroep en commerciële werkwijze van Toekies. Via via kregen zij de tip om een crowdfunding campagne te starten via Voor je Stadsie, om zo het startkapitaal alsnog bij elkaar te brengen. Veerle Paarlberg, een van de initiatiefnemers van Toekies, vertelt me over de aanpak van hun succesvolle campagne.

Voorbereiding: De puntjes op de i

“In de drie weken voorafgaand aan de start van onze campagne waren we als team ongeveer 8 uur per week bezig met de voorbereiding van de campagne. We waren bijvoorbeeld bezig met het updaten van onze pagina op Voor je Stadsie. We herschreven onze teksten zodat iedereen Toekies en onze missie zou begrijpen. We maakten mooie foto’s en voegden die toe aan onze pagina, om de pagina op te leuken.”

Tijdens de campagne: Met het plan voor de onderneming de wijde wereld in

Veerle vond het campagne voeren veel leuker dan ze van tevoren had verwacht. “Ik had nog nooit aan zoiets als een (crowdfunding)campagne gewerkt, dus alles was echt nieuw voor me. De campagne kreeg vanaf het begin een flinke boost doordat we veel steun kregen vanuit onze kennissenkring. Mensen die we bijvoorbeeld al zes jaar niet meer hadden gesproken doneerden en kochten onze sokken! Zij vertelden het ook weer door aan anderen. Een groot deel van de donateurs is terug te leiden naar het netwerk van leden van het team, maar er was ook zeker een deel van de donateurs echt nieuw voor ons allemaal. De campagne heeft Toekies dus zeker meer bekendheid gegeven! Dat hadden we met een eigen actie nooit zo kunnen bereiken. Bovendien hebben we nu nog steeds profijt van de campagne: we kunnen nu zeggen dat we onze eerste 200 paar sokken al hebben verkocht, en dat we 200 blije klanten hebben! Zo was de campagne de eerste echte boost voor onze sociale onderneming.”

Tips om het doelbedrag echt te halen

Van tevoren had Veerle graag meer geweten over het verloop van een gemiddelde crowdfundingcampagne. Zoals we vaak zien kunnen we dit verloop als een “badkuip” uitleggen: in het begin is er een piek van donaties, halverwege valt het vaak stil, en aan het eind ontstaat er weer een piek van donaties. Veerle geeft toekomstige crowdfunders de tip om aandacht te blijven besteden aan de campagne, juist ook in de “middenfase”. “Tijdens de campagne zelf moet je echt blijven aanpoten. We deden dit bijvoorbeeld door visitekaartjes te drukken met daarop de QR code naar onze campagnepagina. Zo konden we mensen die we spraken snel en makkelijk wijzen op onze campagne.” Uiteindelijk zorgde twee klappers van donaties ervoor dat het doelbedrag werd gehaald: “We verkochten twee workshops die we organiseerden aan de Social Impact Factory [in Utrecht] en aan Randstad. Dat gaf de laatste boost aan onze eindsprint!” Een laatste tip van Veerle is om samen te werken met andere (startende) sociale ondernemingen tijdens de campagne. “Dat is echt een win-win situatie. We verkochten tijdens onze campagne bijvoorbeeld diensten van andere startende ondernemingen uit ons netwerk. Zo kregen zij meer bekendheid, en wij weer meer donaties! We hebben ook al aangegeven dat wanneer zij ooit gaan crowdfunden, zij de Toekies sokken mogen gebruiken als tegenprestatie in hun campagne.”

Ben jij ook bezig met het opzetten van jouw (startende) onderneming en wil je meer weten over crowdfunding? Neem dan contact op met ons via info@voorjebuurt.nl. Wij vertellen er je graag meer over!

Vind je de sokken van Toekies ook zo gaaf en baal je dat je deze niet hebt gekocht tijdens de campagne? Geen paniek! De sokken zijn gewoon nog te koop op toekies.com. Wie weet een leuk cadeautje, voor jezelf of voor een ander?

--

--