Civic crowdfunding op hete kolen in Amsterdam

Martijn Arnoldus
Voor je Buurt
Published in
2 min readMar 29, 2017

--

Precieze bedragen waren vorige week nog niet helemaal duidelijk toen energiecoöperatie VanDeBron het nieuws haalde met een bod van €1 miljoen om de centrale over te nemen en te sluiten. Het Parool meldde alvast dat VanDeBron met dat bod zeker niet de nieuwe eigenaar zou worden. Een dag later kwam Gemeente Amsterdam met een extra miljoen, gevolgd door Tony Chocolonely die voor een miljoen dan wel een chocoladefabriek in de centrale wil zien.

Hete Kolen. Grootste civic donatiecampagne

En nu is er het Bewonersinitiatief Hete Kolen met een crowdfundingcampagne om het volgende miljoen bijeen te brengen. Als dat lukt is het in één klap de grootste Nederlandse civic crowdfunding ooit met donaties. De aankoop van het Admiraal de Ruyterziekenhuis in Vlissingen staat met €10,6 miljoen bovenaan, maar dat was een campagne voor leningen. De Rotterdamse Luchtsingel wordt met €4 miljoen internationaal het meest aangehaald als een van de grootste donatiecampagnes. Toch kwam daarbij ‘slechts’ €50.000 uit de aanvankelijke crowdfunding en de rest uit een subsidieregeling van de gemeente. In een soort-van crowdfundingcampagne wisten bewoners in Gouda, verenigd als ‘GOUDasfalt’, in een paar dagen ruim €100.000 aan toezeggingen binnen te krijgen voor herontwikkeling van het terrein van voormalige asfaltfabriek Koudasfalt. Dat geld hoefde niet eens gestort te worden, want de actie was op zichzelf voldoende voor de bewoners om door de gemeente serieus te worden genomen als potentiële projectontwikkelaars.

Iets soortgelijks lijkt het Bewonersinitiatief Hete Kolen ook te hopen, door een signaal af te geven aan gemeente, Rijk en Nuon, dat heel veel mensen willen dat de kolencentrale verdwijnt. De centrale heeft zijn naam alvast mee voor zo’n actie, en op twitter gaat de hashtag #wijwillenhemweg rond.

De belangrijkste stap

De grote kunst is om de eerste stroom aan donaties op gang te krijgen. Als dat lukt kan het snel gaan. De ervaring leert dat een toekomstbeeld daarbij een grote rol speelt. Iets weg wil hebben spreekt minder tot de verbeelding dan een plan van wat er mogelijk op die plek kan gaan ontstaan. Of dat nu een pretpark is, een chocoladefabriek of dat unieke stukje Amsterdam waar bewoners de gebiedsontwikkelaar zijn. In Gouda gingen beelden rond van standsstranden, festivals en stadsglamping. Vier miljoen is absoluut onvoldoende om de centrale te kopen (en die €55 miljoen gaat ook ergens over), maar het zal niet de eerste keer zijn dat een crowdfundingactie uiteindelijk leidt tot een verrassende uitkomst waarbij andere (institutionele) partijen aanhaken, en er met behulp van aanvullende financieringsvormen toch voldoende middelen op tafel komen. Bovendien, als VanDeBron toch al de ontmantelingskosten op zich neemt, dan is een aanzienlijk deel van de kosten al gedekt.

De crowdfundingcampagne loopt hier: https://hetekolen.amsterdam/

--

--